העור הוא קו ההגנה הראשון של הגוף. כאשר העור בא במגע עם תכשיט, הוא עלול לפתח תופעות אלרגיות המאופיינות לרוב באדמומיות, גרד וכן תגובה דלקתית. למרות שלא ניתן לאבחן מראש את ההופעה של האלרגיה הזו, לרוב היא מתגלה זמן קצר לאחר רכישה של תכשיט – בין אם מדובר בשרשראות, עגילים, טבעות או תכשיטים אחרים. אלרגיה לתכשיטים היא תופעה נפוצה שמתרחשת הן אצל נשים והן אצל גברים, ולכן כדאי מאוד להכיר את הסיבות ודרכי ההתמודדות.

 

רקע

משחר ההיסטוריה בני האדם עונדים תכשיטים, כאשר בתחילת ימי הביניים התכשיטים היוו סממן לשלטון. כיום הם חלק בלתי נפרד מהאמירה האופנתית של כל אחד ואחת מאיתנו. התכשיטים עשויים מכמה סוגים של מתכות, שבאות במגע עם העור שלנו ועלולות לגרום לתופעה של אלרגיה. המתכות השכיחות ביותר הן ניקל (מתכת נפוצה בלא מעט תכשיטים) וכן מתכת מסוג קובן. יש אנשים הרגישים לניקל, ועל רקע זה תתרחש אלרגיה ורגישות. הרגישות מתבטאת בעקצוץ, אודם ולעתים גם אקזמה של העור – מראה של גרד וקשקשים. התופעה נכונה גם במקרה של נשים, וגם במקרה של גברים שעונדים תכשיטים לגברים. מדובר בתופעה של רגישות לתכשיט, ולכן צריך לגשת לרופא ולקבל אבחון ודרכי טיפול. חשוב לציין כי לרוב הפריחה חולפת מעצמה, וזאת במידה שנמנעים ממגע עם התכשיט. עם זאת, חשוב לגשת לרופא ולא להמתין לכך שהאלרגיה תחלוף מעצמה.

 

אילו מתכות יכולות לגרום לאלרגיה?

ניקל

מדובר באלרגיה הנפוצה ביותר. לרוב, הופעה של אלרגיה בעקבות ניקל נגרמת בעקבות התרחשות של תגובה חיסונית של הגוף בעקבות מגע של העור עם הניקל. לרוב האלרגיה הזו מתרחשת על רקע של היסטוריה משפחתית או עישון, שעשוי גם הוא להיות גורם להופעה של אלרגיה. בדרך כלל התגובה האלרגית מתרחשת כ-12 עד 24 שעות לאחר המגע בין הניקל לבין העור, ובמקרים חמורים תופיע שלפוחית על האזור.

 

קובן

מתכת קובן היא מתכת זולה ולכן משתמשים בה לא מעט בתהליך של עיצוב תכשיט. בשל המחיר הזול שלה מעצבים רבים משתמשים בה, אבל היא נפוצה בעיקר בתכשיטים זולים אותם רוכשים לרוב בשווקים. הצבע של המתכת כהה ובתגובה אלרגית הוא גורם לרגישות שמגיעה לידי ביטוי באדמומיות, גרד ונפיחות מקומית.

 

מה הם הסימנים לאלרגיה?

אם אתם עונדים תכשיט ולאחר זמן קצר הרגישות מתפתחת – מדובר בסימן ברור לאלרגיה. אצל אנשים מסוימים שעונדים תכשיטים כמו עגילים, טבעות ועוד, האלרגיה עלולה להתפתח רק כעבור זמן מסוים מרגע שעונדים את התכשיט ואילו אצל אחרים התופעות מתרחשות באופן מיידי. כיצד תדעו שיש לכם רגישות? כאשר אתם שמים לב שכאשר אתם עונדים תכשיט מסוים, אתם מתחילים להרגיש גירוד ועקצוץ. אם מופיעים תסמינים, חשוב לתאם בהקדם האפשרי תור אצל אלרגולוג. מדובר ברופא שתחום ההתמחות שלו הוא אלרגיות, ותפקידו הוא לאבחן את סוג האלרגיה ובהתאם לכך גם לתת טיפול נקודתי. כך תוכלו לדעת לאיזו מתכת אתם אלרגיים, ולהימנע ממנה בפעם הבאה שתרצו לקנות תכשיט חדש.

 

כיצד לטפל באלרגיה?

רכישה של תכשיטים מכסף/זהב אמיתי - העדיפו להשקיע יותר ולבחור בתכשיטים עשויים מזהב אמיתי או כסף טהור. הסיכוי להיתכנות של אלרגיה עם מתכות טהורות כמו זהב או כסף הוא נמוך יותר מאשר מתכות אחרות, ועל כן ההעדפה היא לבצע רכישה של תכשיט איכותי בלבד.

 

זיהוי מוקדם - זיהוי מוקדם של הופעת אלרגיה הוא חיוני לטובת טיפול. אל תתעלמו אם מופיע גרד או אדמומיות, אלא גשו בהקדם לרופא, כדי לאבחן ולטפל במהירות האפשרית.

 

סיכום

רכישה של תכשיט היא דרך נהדרת לגוון את המלתחה וליצור מראה מקורי וייחודי לכם. אולם, לא כל הנוצץ זהב ולא פעם המתכת ממנה עשוי התכשיט שלכם יגרום לאלרגיה שתשפיע לא רק על בריאותכם אלא גם תגרום לסבל ולכאב. על כן, העדיפו תמיד לבצע רכישה של תכשיט איכותי עשוי זהב או כסף ולבחון היטב את התגובה של העור לאחר שאתם עונדים את התכשיט. כך תוודאו כי מעבר לרושם – אתם גם שומרים על הבריאות, ונהנים מהיופי של התכשיט ללא סבל או כאב.



ספטמבר 22, 2021