אם קניתם תכשיטים משובצי יהלומים, או שאתם מתכננים לבצע רכישה כזו בקרוב, כדאי שתדעו מה אומרת תעודה גמולוגית – תעודת הזהות של היהלום שאתם רוכשים. התעודה הגמולוגית היא חלק בלתי נפרד מהרכישה וכל חנות צריכה לספק תעודה כזו ללקוח. אז מה זה בעצם אומר? ולמה אתם צריכים אותה?

מה זה תעודה גמולוגית ולשם מה היא נועדה?

תעודה גמולוגית היא מסמך שמפרט על כל המאפיינים והתכונות של היהלום אותו רוכשים. כל יהלום נבדק במעבדה מוסמכת, ובה נקבעים כל הפרמטרים שבהם עומד היהלום, ואלו צריכים להימסר לרוכש במעמד הרכישה של התכשיט.

במקרים רבים, רכישה של תכשיטים כמו טבעות אירוסין תעלה את הסוגייה, בעיקר משום שמדובר באחד התכשיטים שבדרך כלל רוכשים עם יהלום. טבעות האירוסין הן אחד מהתכשיטים המבוקשים והשכיחים ביותר בתחום שיבוץ היהלומים (אך לא רק), כך שאם אתם מתכננים לרכוש אחת בקרוב ומתלבטים מה לקנות, כדאי שתדעו שיש עוד פרמטרים שחשוב להכיר מלבד המראה והמשקל, וחשוב לוודא שהיא מגיעה גם עם התעודה הגמולוגית, שעליה נרחיב.

פרמטרים בהערכת היהלום

 הערכת יהלום מורכבת ממספר פרמטרים שנבדקו בבדיקת מעבדה.

  • צורת היהלום ותיאור חיצוני – צורת היהלום והמראה שלו יתוארו באופן מילולי, כולל מידותיו.
  • משקל היהלום – משקל היהלום מסומן בקראט, וככל שיהלום יותר גדול, משקלו יהיה גדול יותר וכך גם סימון הקראט שלו. המשקל הנפוץ ליהלומים הוא חצי קראט, שזה 0.1 גרם.
  • דירוג הצבע – יהלומים בדרך כלל שקופים, אבל יש גם יהלומים בצבעים נוספים. רמת הצלילות של היהלום מדורגת באותיות d-z , כאשר האותיות הראשונות מסמנות רמת צלילות גבוהה, ואותיות אחרונות יותר בסדר האותיות מסמנות יהלומים בעלי צבע ניכר לעין, ובדרך כלל בעלי איכות נמוכה יותר מהשאר. הדירוג הנפוץ ביותר ליהלומים הוא בדרגת H ו-G, שהם בעלי גוון קל אך עדיין נחשבים יהלומים איכותיים.
  • דירוג הניקיון – דירוג הניקיון קובע האם ליהלום יש פגמים. מדובר באבן טבעית ולכן יהלומים עשויים להתקבל עם פגמים, אך פגמים אלו לרוב לא נראים לעין, ועם זאת משפיעים באופן משמעותי על המחיר. אם יש פגמים, הם יהיו מפורטים בתעודה.
  • חיתוך (cut) – יהלומים נחתכים ע"י אנשי מקצוע, והחיתוך שמתבצע ישפיע על המשקל שלהם, על העיצוב והנראות הכללית. קיים סולם דרגות שמצביע על חיתוך מצוין, טוב וגרוע, ופרט זה יכול להשפיע באופן ישיר על המחיר של היהלום.
  • Polish – מסמן את מידת הצחצוח במשטחים השונים של היהלום.
  • פלורסנטיות – מסמנת את אורך הגלים שניתן לראות בעין כאשר חושפים את היהלום לקרינה, כמו אור אולטרה סגול (UV). רק 10% מהיהלומים בעולם יזהרו בקרינת (UV)
  • סימטריה – פירוט של רמת הסימטריה של היהלום, בתיאום עם פרטי החיתוך.
  • עומק – הגדרת אחוז עומק היהלום כאחוזים מהקוטר. לעומק היהלום יש השפעה על המראה והצורה שלו.
  • גודל הלוח – לוח היהלום הוא החלק העליון והשטוח ביותר של היהלום. גם הוא מוגדר כאחוזים מקוטר היהלום.

מי הגורם האחראי להנפיק את התעודה?

תעודה גמולוגית מונפקת ע"י מעבדה מוסמכת שעוסקת בבדיקת יהלומים. תעודה זו צריכה לעבור לידיו של הקונה במעמד הרכישה, בין אם החנות מוכרת בעצמה, ובין אם החנות מתווכת בין ספק או מוכר פרטי לקונה פוטנציאלי.

במקרים שבהם מדובר במוכרים אמינים ומוכרים בתחום היהלומים, ניתן לקבל גם תעודה מקומית שהופקה על ידם, וצריכה לשאת את אותם הקריטריונים.

מי הגורם האחראי להנפיק את התעודה?

תעודה גמולוגית מונפקת ע"י מעבדה מוסמכת שעוסקת בבדיקת יהלומים. תעודה זו צריכה לעבור לידיו של הקונה במעמד הרכישה, בין אם החנות מוכרת בעצמה, ובין אם החנות מתווכת בין ספק או מוכר פרטי לקונה פוטנציאלי.

במקרים שבהם מדובר במוכרים אמינים ומוכרים בתחום היהלומים, ניתן לקבל גם תעודה מקומית שהופקה על ידם, וצריכה לשאת את אותם הקריטריונים.

איזה סוגי תעודות יש?

יש מספר מעבדות בעולם שנחשבות מקצועיות ומוסמכות להנפיק תעודות גמולוגיות, ותעודה מהן היא תעודה בעלת סמכות וזו שמעניקה את האישור לסחור ביהלום. מבין המעבדות הרבות, קיימות כמה מובילות ומוכרות, גם בישראל:

GIA – Gemological Institute of America

מעבדה אמריקאית שסניפיה הראשיים ממוקמים בלוס אנג'לס וניו יורק (ובעוד ערים נוספות, כולל ברמת גן), והיא אחת מהמעבדות המחמירות והמוכרות בעולם. מעבדה זו מתמחה בטיפול ובדיקה של יהלומים יקרים ונדירים, ואלו בדרך כלל יקבלו את התעודה שלה.

 

IGI – International Gemological Institute

מעבדה מחמירה, אך פחות מ-GIA. נחשבת כמנפיקת תעודות אמינות ומוכרות של יהלומים איכותיים.

 

IGL International Gemological Laboratories 

מעבדה מחמירה ומוכרת גם כן, ואחת מהמעבדות שמנפיקה תעודות רבות איתן עובדים בישראל. יש לה סניף ברמת גן, והיא מוכרת מאוד בארץ.

 

EGL – Laboratory  Gemological European

מעבדה נוספת, מוסמכת ומוכרת בכל רחבי העולם. נוח מאוד לעבוד איתה בגלל זמן עבודה מהיר ביחס למעבדות אחרות, והיא מוכרת בישראל בגלל השירות שהיא מעניקה בבורסה ברמת גן.

 

קיימות מעבדות נוספות שיכולות להנפיק תעודות, וחשוב לבדוק לעומק באיזו מעבדה מדובר והאם היא מוסמכת לכך.

 

האם תעודה גמולוגית מחליפה הערכת שווי לביטוח?

לא. התעודה הגמולוגית עוסקת ביהלום בלבד, ללא התכשיט עצמו או תוספות שונות כמו אבני חן, זהב או כסף. נוסף על כך, התעודה הגמולוגית לא מספקת הערכה של השווי הכספי של היהלום, אלא רק את הפרטים עליו.  

לעומת זאת, הערכת השווי של הביטוח מתייחסת לתכשיט בכללותו כאשר משובץ בו היהלום, ומעריכה את השווי הכספי שלו.

 

סיכום

 תעודה גמולוגית היא תעודה חשובה מאוד שמכילה את כל הפרטים על היהלום, וצריכה להימסר לקונה במעמד הרכישה. חשוב להכיר את כל הפרמטרים שעל פיהם נמדד היהלום, שקובעים גם את המחיר הסופי שלו. רכישה של יהלום היא הוצאה לא מבוטלת, ולכן חשוב להכיר את כל הפרטים כדי לבצע עסקה משתלמת ממקור אמין בלבד.

 



אוגוסט 23, 2021