בדרך כלל, כשאנשים הולכים לבחור תכשיטי זהב, הם מתלבטים בבחירת הצבעים של הזהב, האם מתאים להם זהב צהוב, זהב לבן או זהב אדום.

אך האם התלבטתם פעם במידת הקראט של הזהב?

K10, 14K, 18K  ו-24  Kכל אחד מאלה ישפיע מאוד על המראה, העמידות והתחושה של התכשיט. יש להם גם השפעה גדולה על מחיר התכשיט. אז מה אתם צריכים לדעת בכדי לבחור את התכשיט האידיאלי לכם?

 

מה זה בכלל קראט ולפי מה מודדים אותו?

קראט זוהי יחידת מידה המודדת את דרגת הטוהר של סגסוגת הזהב (וגם של פלטינה).
זהב טהור הוא זהב בדרגת 24 קראט (מקסימום). דהיינו, אם חצי הסגסוגת של תכשיט היא זהב וחצי ממנה מתכות אחרות, אזי מדובר בזהב שדרגת טוהרו היא 12 קראט.

המספרים 10, 14K, k18 k ו-24K הם סמנים של דרגת טוהר הזהב בתכשיט, הקראט. מכאן הקיצור "K".
זהב המסומן כ-24K - (רמת הקראט הגבוהה ביותר עבור זהב) הוא ברמת טוהר של 100%, זהב 18K- הוא ברמת טוהר של 75%, 14K- הוא ברמת טוהר של 58.3% ו-10K הוא ברמת טוהר של 41.7%.

כל תכשיט זהב מלבד זהב 24K, מעורבב עם מתכות אחרות, כגון נחושת, ניקל וכסף, בכדי ליצור סגסוגת. כל מתכת בסגסוגת המשמשת ליצירת התכשיט, מביאה מאפיינים משלה. כמו צבע, גובה, שבירות וגמישות. באופן כללי, מתכות שהן אינן זהב, הן פחות יקרות, קשות יותר וקלות משקל לאומת הזהב.

 

מה ההבדל בין זהב K10, 14K, 18K ו-24K?

הגוון של זהב 24K שהוא בדרגת הטוהר הגבוהה ביותר, הינו צהוב-כתום עשיר מאוד, כאשר מוסיפים מתכות אחרות, ניתן להשיג את הגוון הזהוב הרך יותר, האופייני לתכשיטי זהב צהוב, את גוון "הקרח" של הזהב הלבן , או הגוון החמים של הזהב האדום.


24 קראט זהב

הוא רך מאוד, גמיש וקל לרקיעה, כך שהוא מתכופף בקלות, נשרט מהר ו"מתעצב" מחדש. צבעו צהוב-כתום עשיר מאוד. זהב 24K אינו מתאים לשיבוץ אבני חן מפאת גמישותו.
זהב 24K לעולם לא ישמש בתכשיטים "יומ-יומיים", במיוחד לא בטבעות אירוסין ונישואין עקב אינטנסיביות השימוש בהן.


22 קראט זהב


קרוב מאוד לזהב טהור אך ללא החסרונות של זהב טהור. צבעו צהוב עז. הוא לא מתאים לשיבוץ אבני חן.
זהב 22K הוא הנפוץ יותר בייצור תכשיטים יוקרתיים, מכיל 91.7% זהב טהור כאשר הכמות הנותרת מורכבת ממתכות כמו כסף, אבץ או ניקל. המתכות הנוספות הופכות את המרקם של זהב 22K לקשה יותר ובכך עמיד יותר לייצור תכשיטים.


18 קראט זהב


הוא הנח ביותר לייצור תכשיטי זהב בגלל הגמישות היחסית. בעל גוון עשיר וחם של זהוב. נשרט בקלות מכיוון שהוא בדרגת טוהר של כ 75%.
זהב 18K יקר יותר מזהב 14K ו-10K מפני שהוא בעל דרגת טוהר גבוהה יותר. תכשיטים העשויים מזהב 18K לא יגרמו לגירויים בעור או לתגובות אלרגיות.


14 קראט זהב


הוא עמיד מאוד, הנפוץ ביותר בתעשיית ייצור תכשיטי זהב. בעל דרגה טובה של זהב טהור. באנשים בעלי רגישות גבוהה מאוד למתכות, ייתכנו מקרים של גירוי בעור.
זהב 14K משמש בכ-90% מכלל טבעות האירוסין והנישואין. הוא מציע מראה זהב קלאסי מבלי להיראות צהוב מדי כמו זהב 18K. מחירו נמוך יותר מזהב 18K20 K ו-24K.
אחד היתרונות העיקרים של זהב 14K הוא שהוא עמיד מאוד ובמחיר סביר. זוהי בחירה מצוינת ופרקטית עבור טבעות אירוסין ונישואין מכיוון שאלו תכשיטים בסיסיים הנענדים כל יום.
זהב 14K רגיש הרבה פחות לשפשופים ושריטות.


10 קראט זהב


קשה מאוד ועמיד. זול יותר מזהב בדרגות קראט אחרות. בעל גוון צהוב חיוור. מכיל 58.3% סגסוגת מתכות שונות ולכן נוטה לגרום לבעיות עור באנשים רגישים למתכות.
זהב 10K הוא צורת הזהב הפחות טהורה, פחות יקרה, ועם זאת עמידה ביותר. עם 41.7% טהרת הזהב שלו, זהו הזהב הכי לא טהור שקיים בשוק ועדיין ניתן לכנותו באופן חוקי "זהב".
בשל תכולת הזהב הנמוכה שלו, יש לו מראה צהוב חיוור שנראה בין זהב לבן לזהב צהוב.

 

איזה סוג זהב לבחור?

בחירת תכשיט זהב המתאים ביותר עבורכם, צריכה להתבסס על פירוט של גורמים שונים, כמו הטעם האסתטי, התקציב ורגישות העור למתכות.

לרוב, זהב 14K מציע שילוב אידיאלי של עומק צבע, עמידות ומחיר סביר. כל התכונות הללו הן הסיבה לכך שזהב 14K מהווה כ-90% ממכירות תכשיטי הזהב בעולם. זהב 14K נחשב לנח יותר עבור ייצור תכשיטי זהב ורוד וזהב לבן. הסיבה לכך היא אחוז הזהב הטהור 58.3% שכאשר מערבבים אותו עם נחושת, מתקבל צבע זהב ורדרד מקסים. כאשר מערבבים אותו עם כסף או עם ניקל, מתקבל זהב לבן.

גרסאות 18K של זהב ורוד וזהב לבן עשויות להכיל יותר מדי זהב צהוב ב-75% טוהר. זהב לבן 18K יצטרך ציפוי מחדש של רודיום כל כמה זמן, בכדי לשמור על המראה הלבן שלו. זהב ורוד 18K ישמור על הברק שלו כל החיים.

אם אתם באמת אוהבים גוון עשיר וזהוב, זהב 18K מספק את הגוון הרצוי, אך עם מעט פחות עמידות. רק זכרו שסוג זה של זהב רך למדי ועלול להישרט בקלות, עם בלאי עקבי יותר ככל שהפעילויות מאומצות יותר. הוא גם יקר יותר בהשוואה לזהב 14K, אבל היפואלרגני יותר.

אם אתם מעוניינים להתקרב לזהב טהור ככל האפשר, זהב 22K הוא הבחירה הטובה ביותר. זה יהיה יקר אבל גם יציע גוון צהוב עשיר מאוד שהוא הכי קרוב לזהב טהור. זכרו כי הוא אינו מיועד לשיבוץ אבנים גדולות מכיוון שהוא רך יותר ופחות עמיד, לכן גם פחות מגן על האבנים.

 

סיכום

מציאת התכשיט המושלם עבורכם, עשויה להיראות כעת כתהליך מורכב. אבל למרות שיש הרבה גורמים שצריך לקחת בחשבון עם בחירת הזהב שלכם, החשוב ביותר הוא שתאהבו לראות את התכשיט עליכם. כעת תוכלו לקבל החלטה יותר מושכלת. צוות חנות התכשיטים, בוודאי ישמח לתת מענה לכל שאלה שלכם.



יוני 07, 2022