תכשיטי יהלומים נחשבים לתכשיטים יפים, מרשימים ויוקרתיים, ורבים מאיתנו בוחרים להתקשט בהם או להעניק אותם במתנה ליקירינו. כשרוצים לקנות תכשיטי יהלומים, בין שמדובר במתנה ובין שלא, חשוב לבצע קנייה שתתחשב בכל הפרמטרים החשובים בבחירת יהלום. אחד מהפרמטרים הללו הוא צבע היהלום. אנשים רבים לא מודעים להיבט הזה ביהלום, וכמה הוא עשוי להשפיע על ערכו ומחירו של היהלום. על כן, בעמוד הזה נעשה קצת סדר ונסביר מה צריך לדעת בנושא.

מהו צבע יהלום ולמה חשוב לשים לב אליו?

יהלום הוא מינרל קשה שנוצר ומתגבש במשך מיליוני שנים במעמקי האדמה, על ידי תהליכים מתמשכים, שחלקם משפיעים עליו בכל ההיבטים וכן על תצורתו הסופית. תנאי הסביבה השונים ותהליכים נוספים משפיעים גם על הצבע של היהלום. ועל כן, נוכל למצוא יהלומים בצבעים רבים ובגוונים שונים, החל ביהלומים שקופים וצלולים, דרך גוונים צהובים ועד ליהלומים צבעוניים.

חשוב לשים לב צבע היהלום משום שמדובר בפרמטר חשוב בבחירת היהלום. מלבד עניין של טעם, שכן גם לשיפוט האסתטי של היהלום יש כאן מקום, חשוב לדעת כי צבע היהלום משפיע על מחירו וכן על ערכו. אם כן, לפני קניית יהלום חשוב לבחון ולברר את הצבע שלו, נוסף על כמה פרמטרים אחרים כמו ניקיון היהלום והחיתוך.

אילו צבעי יהלום קיימים?

כשמדברים על צבעי יהלומים ניתן לחלק אותם לשתי קבוצות – צבעים רגילים וצבעים מיוחדים (יהלומים צבעוניים), ולכל קבוצה דרגות צבע שונות, שעליהן נדבר בהמשך:

הצבעים הרגילים

היהלומים בצבעים הרגילים הם הסוג הנפוץ ביותר טבע. בקבוצה זאת היהלומים נעים בין גוון שקוף לחלוטין וחסר צבע המכונים יהלומים לבנים, לבין יהלומים בגוון צהוב בהיר וחום בהיר. היהלומים הלבנים והשקופים לחלוטין נחשבים לנדירים, האיכותיים והיקרים ביותר, בעוד שהיהלומים בגווני צהוב נפוצים יותר בטבע ומחירם נמוך יותר.

הצבעים המיוחדים

בקבועת הצבעים המיוחדים אנו מתייחסים ליהלומים צבעוניים (הנקראים גם Fancy color diamonds). הכוונה כאן ליהלומים שצבעם צהוב חזק, וכן גוונים אחרים הנובעים מהצבע הצהוב, כמו כתום, כחול, ירוק, סגול, חום כהה ועוד. הצבעים הללו נוצרים ביהלום באופן טבעי כתוצאה מתהליכים שקורים בהיווצרות היהלום בטבע.

דרגות צבע יהלום

כשמתייחסים לצבע יהלום רגיל, כלומר יהלומים שצבעם נעים בין גוון שקוף וצלול לצהוב או חום בהיר, נהוג לחלק אותם לכמה דרגות שונות:

קבוצת צבעי D-F

אלו יהלומים חסרי צבע. יהלומים בצבע D הם היהלומים הנדירים והיקרים ביותר בשוק, והם צלולים ביותר. יהלומים בצבע E ו-F הם יהלומים שמבחינת הצבע בעין לא מיומנת זהים ליהלומים בצבע D, ורק גמולוג מומחה יוכל להבחין ביניהם.

קבוצת צבעי G-J

בקבוצה זאת נמנים יהלומים כמעט חסרי צבע. בקבוצה זאת, יהלומים בצבע G נחשבים לאיכותיים ביותר, ובעין בלתי מיומנת נראים כמעט חסרי צבע. בנוגע לצבעים H, I ו-J – אלו הם יהלומים בעלי גוון צהוב קל מאוד, ומי שאינו מומחה בתחום יכול לראות אותם כחסרי צבע.

קבוצת צבעי K-M

בשונה מהקבוצות הקודמות, כאן מדובר ביהלומים שצבעם צהוב חלש. ככל שעולים בצבע, כך גם הגוון הצהוב נראה יותר לעין. לצורך העניין צבע יהלום K קל יותר מצבע יהלום M, שהוא בעל גוון צהוב מובהק. אלו גם יהלומים זולים יותר מהקבוצה הקודמת.

קבוצת צבעי N-R

בקבוצה זאת היהלומים הם בגוון חום או צהוב. מדובר ביהלומים זולים שיכולים להוזיל משמעותית תכשיטי יהלומים שבהם הם משובצים, אך לרוב הם לא מומלצים לקנייה.

קבוצת צבעי S-Z

קבוצת הצבעים האחרונה מאופיינים בגווני צהוב או חום ניכרים לעין. אלו יהלומים זולים שנחשבים לנחותים ביותר, וכדאי להימנע מלרכוש אותם.

סיכום

לפני שבוחרים את תכשיט היהלומים המושלם – שרשרת יהלוםטבעת יהלום, שרשרת זהב, עגילים יהלום או צמיד – חשוב להתייחס לטיבם של היהלומים המשובצים בו. מדובר בתורה שלמה הכוללת שלל פרמטרים שיש לשים לב אליהם, כשצבע היהלום הוא אחד מהם. ולכן, מעבר למידע הבסיסי שחשוב שתדעו בנושא, חשוב אף יותר לקנות רק במקום אמין שדוגל בשקיפות ואמינות מול הלקוח, כדי לבצע את הרכישה המשלמת והטובה ביותר. אנחנו בתכשיטי חביב מאמינים כי הלקוח הוא במקום הראשון, ולכן אנו מספקים לצד שירות אדיב ומסור גם את המוצרים האיכותיים והמובילים כיום בשוק. בהצלחה!



מרץ 29, 2022