כשאתם ניגשים לחנות מוצרי חשמל ומחפשים לדוגמה דגם מסוים של מכונת כביסה, תוכלו לראות מייד דגמים מסוגים שונים, להבין מה המפרט של כל אחד ולקבל הצעת מחיר מדויקת, שאותה גם תוכלו להשוות למחירים בחנויות אחרות. לעומת זאת, כשמדברים על יהלומים, שיטת התמחור שונה בתכלית. למעשה, גם לעולם לא נוכל למצוא שני יהלומים שזהים זה לזה מבחינת האיכות והיוקרה, לא משנה עד כמה הם נראים לנו זהים בעין בלתי מקצועית. מחירי יהלומים נקבעים על פי פרמטרים מסוימים שנדבר עליהם בהמשך, ואת הדברים הללו חשוב לבחון כשאתם מקבלים הצעות מחיר על תכשיטי יהלומים בחנויות שונות.

מחירי יהלומים – דגשים חשובים

אם כך, בואו ננסה להבין על רגל אחת מה משפיע על מחירו הסופי של היהלום:

צבע היהלום

צבע היהלום נמדד על פני סקאלה מובנית כאשר השאיפה היא ליהלום צלול ונקי ככל האפשר המכונה ״יהלום ללא צבע״. ככל שיהלום יהיה יהלום כזה כך המחיר שלו יהיה גבוה יותר, ואילו המחיר ירד ככל שהצבע עכור יותר ונוטה לגוונים של צהוב. עם זאת יש יהלומים בעלי צבעים מיוחדים כמו ורוד, אדום וירוק – צבעים הנוצרים כתוצאה מתהליכים כימיים טבעיים נדירים. אלו הם לרוב יהלומים שמחירם יקר יותר.

ניקיון היהלום

מה שנקרא בלעז Clarity. יהלומים מגיעים מהטבע לאחר תהליך הכרייה עם פגמים פנימיים, שריטות, נקודות, בועות וכדומה. איכות של יהלומים נמדדת גם בסוג וצפיפות הפגמים הללו וגם בכמות שלהם. מכונים גמולוגיים קובעים את דרגת ה- Clarityעל פי סקאלה ייעודית.

גודל היהלום

גודל של יהלום נמדד ביחידת קראט. בעגה המקצועית של היהלומים נהוג לציין את הגודל בנקודות כאשר קראט אחד שווה למאה נקודות.

חיתוך היהלום

חיתוך היהלום הוא למעשה הצורה שלו, וכל יהלום שתרכשו עבר חיתוך מסוים. הצורה המוכרת ביותר היא הצורה הקלאסית של היהלום וזוהי לרוב גם הצורה במחיר הנמוך ביותר. ככל שהצורה היא מורכבת וייחודית יותר כך המחיר יעלה.

בסופו של דבר המחיר הסופי של היהלום ייקבע על פי שקלול של כל הפרמטרים הללו, וחשוב ביותר להבין כי אין מחירון חד משמעי ליהלומים. המחירים משוקללים לפי ההיצע והביקוש של יהלומים מסוימים ועל פי תנודות בשוק העולמי. על כן רכישת יהלום או תכשיט יהלומים הם משהו שצריך לעשות באופן מושכל כשמומלץ תמיד להיוועץ במומחה יהלומים או במביני דבר בתחום הצורפות והתכשיטים.

מחירי יהלומים בישראל

אחת השאלות הנפוצות ביותר היא האם מחירי היהלומים בישראל שונים ממחירם בעולם. כלומר, האם נצליח למצוא יהלומים זולים יותר במקומות שונים בחו״ל בהשוואה ליהלומים דומים כאן בארץ. ובכן, עד כמה שזה יכול להיות נכון לגבי מוצרים אחרים (למשל מכשירי טלפון או רכבים), כאן מדובר במחירון עולמי אחיד שנקבע לפי מצב השוק ותנודותיו ולפי פעילות הסוחרים בכל רגע נתון. על כן, אין לצאת מנקודת הנחה שניתן למצוא בארץ יהלומים זולים יותר מאשר בחו״ל.

סיכום

בשורה התחתונה, אין תשובה חד משמעית לשאלה ״איך נקבע המחיר של יהלום״ והתשובה משתנה בהתאם לפרמטרים השונים שדיברנו עליהם. למרבה הצער אנשים רבים רוכשים תכשיטים ויהלומים שלא עומדים בדרישות גבוהות במחירים מופקעים בגלל חוסר הבנה וידע בתחום. באתר תכשיטי חביב תוכלו

למצוא מגוון רחב של תכשיטי יהלום יוקרתיים, לקבל מידע מדויק על כל יהלום ועל התמחור שלו ואפילו לעצב באופן אישי תכשיטים עם יהלום לבחירתכם בהתאם לתקציב שעומד לרשותכם. אנו זמינים בכל שלב לכל שאלה שיש לכם, ואל תהססו ליצור איתנו קשר בהקדם. בהצלחה!



מרץ 08, 2022