תכשיטי הזהב שלנו מלווים אותנו לשנים ארוכות, יש להם ערך סנטימנטלי ולפעמים הם אפילו יעברו מדור לדור. בשנים האחרונות המודעות לגבי תכשיטי זהב מזויפים עלתה, לא מעט בזכות מודעות תקשורתית גבוהה למקרי עושק. כיצד תוכלו לדעת האם התכשיט אותו אתם קונים הוא אכן עשוי מזהב אמיתי? להלן סקירה שתעזור לכם לזהות זהב מזויף ולבצע רכישה של תכשיטי זהב איכותיים ואמיתיים מחנויות אמינות בלבד.

 

מהי חותמת זהב?

חותמת זהב היא בעצם האסמכתא שמעידה על רמת טוהר הזהב. ככל שרמת הטוהר של הזהב גבוהה יותר, זה אומר שהוא פחות משולב במתכות אחרות לאחר הליך העיבוד שהוא עובר עד שהוא הופך לתכשיט של ממש.

חשוב לדעת כי הזהב הוא המתכת הראשונה שמוכרת לאדם עוד משחר ההיסטוריה. מאז ומתמיד הזהב סימל טוהר וקדושה, ועל כן הוא נחשב למתכת היקרה והאצילית ביותר מבין שלל המתכות מהן מכינים תכשיטים. זאת הסיבה לכך שתכשיטי זהב נפוצים ומבוקשים. ההימצאות של הזהב בטבע היא לרוב כמעט טהורה לחלוטין (כלומר לא משולב במתכות אחרות), ובהתאם לכך גם המחיר שלו הוא יותר גבוה מאשר מתכות אחרות. חשוב לציין כי תהליך כריית הזהב הוא לא פשוט, כאשר בדרך כלל ניתן לקבל כחצי גרם בלבד מכמות של טון אדמה.

ע"פ ההנחיות הבינלאומיות, כל יצרן תכשיטים מחויב להטביע את דרגת הטוהר על גבי תכשיט זהב. מדובר באלמנט שבישראל מכונה בחוק "כינור דוד", והוא נחשב לפעולה חיונית כדי להבטיח כי המכירה מתבצעת ע"פ הכללים וכי אכן מדובר בתכשיט זהב אמיתי.

 

חותם זהב -  כל מה שרציתם לדעת וחששתם לשאול

כפי שאמרנו, חותם הזהב הוא הסימון של התכשיט שמעיד על רמת הטוהר שלו.

  • חותמת זהב 14 קראט – מסומנת במספר 585. החותמת הנפוצה ביותר.
  • חותמת זהב 18 קראט – מסומנת במספר 750.
  • חותמת זהב 22 קראט – מסומנת במספר 916.6, עם 91 אחוזים של טוהר הזהב.
  • חותמת זהב 24 קראט – מסומנת במספר 999 ומעידה על 99 אחוזי טוהר הזהב, הרמה הגבוהה ביותר.

את החותמות נהוג לסמן ע"פ יחידת K. את החותם מטביעים לאחר סיום עיצוב התכשיט.

סימונים של מתכות אחרות

כסף

  • 999 מסמן כ-99.9% טוהר.
  • 925, המוכר גם בשם כסף סטרלינג ונחשב לנפוץ ביותר, הוא בעל דרגת טוהר של 92.5%.
  • 835 מסמן כ-83.5% טוהר.
  • 800 מסמן כ-80% טוהר.

חשוב לציין כי מתכת מסוג כסף לא מחויבת בסימון וזאת למרות שהיא מוגדרת כמתכת יקרה.

 

פלטינום

את מידת הטוהר של מתכת מסוג פלטינום נהוג לסמן באופן דומה לכסף:

  • 999 מסמן כ-99.9% טוהר.
  • 950 מסמן כ-95% טוהר.
  • 800 מסמן כ-85% טוהר.

 

גם כאן אין חובה לסמן את הפלטינום, כפי שנקבע ע"פ מכון התקנים בישראל.

 

סוגים של חותמות זהב אותם חשוב להכיר

חותמת זהב שמוטבעת ע"י מכון התקנים\

מכון התקנים הוא הגוף האחראי על פיקוח ובקרה בכל הנוגע לאימות תכשיטים אמיתיים שעשויים זהב. כחלק מהתהליך, המעבדות של מכון התקנים יכולות לבדוק את רמת הטוהר של הזהב ולהטביע בעצמן חותמת המעידה על רמת הטוהר שלו. כדי לקבל את חותמת מכון התקנים, יש צורך גם בחותמת היצרן.

 

חותמת זהב שמטובעת ע"י היצרן

מדובר בחותמת אותה מטביע היצרן בעצמו במהלך תהליך הייצור של התכשיט. יצרנים מובילים ובעלי שם יודעים לבצע את התהליך בצורה מדויקת שלא נראית לעין באופן בולט, מתוך מטרה לעמוד בתקנות. בעבר ההטבעה התבצעה באופן קפדני ובעבודת יד אולם כיום בזכות הטכנולוגיה המתקדמת ניתן לבצע את תהליך ההטבעה באמצעות מכשירי לייזר ייעודיים.

 

איך תזהו זהב מצופה?

כדי לזהות זהב מצופה, נדרשת מיומנות ומקצועיות רבת שנים ועל כן עדיף להעביר את התכשיט לתכשיטן בעל ניסיון. יש מספר שיטות שיעזרו לכם לזהות זהב אמיתי או מזויף בעצמכם, אך תמיד עדיף לפנות למומחה כדי לקבל חוות דעת מקצועית.

 

האם רמת הטוהר של הזהב משפיעה על הצבע שלו?

בזמן ייצור התכשיט שלא עשוי מזהב טהור לחלוטין, משלבים בין מספר מתכות. השילוב בין המתכות ואחוזי המתכות השונים משפיעים על הגוון של הזהב. מדובר בגוון שונה מזה של זהב טהור לחלוטין. ניתן לראות באופן ברור לעין את ההבדל בין תכשיט זהב טהור לתכשיט מזהב מעורבב, וכמובן לתכשיט מצופה זהב (שבדרך כלל מסומן בסימון שנקרא GP).

 

איך ניתן להיזהר מקניית זהב מזויף?

ראשית, חשוב לבצע רכישה של תכשיט זהב אך ורק מחנות מקצועית ובעלת המלצות אשר מציגה בפניכם את חותמת הזהב, ומעניקה אחריות מלאה על הרכישה. בעת הרכישה אל תחששו לדרוש מהמוכר ממנו אתם רוכשים את התכשיט תעודה המציגה פירוט מלא של דרגת הטוהר וכן הסוג והמשקל. נוסף על כך, המחיר יכול להיות גם הוא סימן אזהרה לכך כי מדובר בזהב מזויף. תכשיט זהב אמיתי הוא תכשיט שעלותו יכולה להגיע גם למאות אלפי שקלים, תלוי בדרגת הטוהר. על כן, הימנעו מרכישה של תכשיט זהב במחיר נמוך ממחיר השוק.

 

לסיכום

רכישה של תכשיט זהב היא קנייה בסכום לא מועט, וכדי להיות בטוחים שאתם רוכשים תכשיט מזהב אמיתי כפי שמובטח לכם, מומלץ לעקוב אחרי הטיפים וההנחיות שנתנו כאן. אל תהססו לדרוש מהמוכר את הפרטים הללו, ומוכר אמין ומוכר ישמח לספק לכם אותם ללא היסוס. כך תהנו מתכשיטי זהב יפהפיים שיישארו אתכם לאורך שנים ארוכות.



דצמבר 16, 2021