יהלומים צבעוניים (המכונים בלעז Fancy Color Diamonds) הם יהלומים שנחשבים לנדירים ויקרים ביותר, והם אפילו נוצרים באופן טבעי בתנאים ותהליכים מסוימים. הם חלק קטן ביותר מכלל היהלומים בעולם, והם נכרים באותם המכרות בהם אפשר למצוא את היהלומים הרגילים. הסיבה לכך שאותם יהלומים מקבלים את הגוונים הייחודים, היא חדירה של מינרלים וחומרים אחרים, לחץ המופעל עליהם בתהליך ההיווצרות או חשיפה לקרינה רדיואקטיבית מתחת לאדמה. מהם הצבעים הנפוצים, מה ההבדל בינם לצבעים אחרים, כיצד נעשה תהליך הליטוש ומהם המחירים של יהלומים מהסוג הזה? הנה כל מה שחשוב לדעת בנושא.

ההבדל בין יהלומים צבעוניים ליהלומים שקופים/לבנים

היהלומים הטבעיים נוצרים משני חומרים עיקריים מתחת לפני האדמה, והם סלע אקולוגיטי וסלע פרידוטי. היהלומים התגבשו לפני מאות מיליוני שנים לקריסטלים בלחץ עצום של 60,000 אטמוספירה ובטמפרטורה של כ-1200-1600 מעלות צלזיוס בעומק של כ-250 קילומטרים מתחת כדור הארץ. בתחילת דרכם היהלומים הרגילים והיהלומים הצבעוניים נוצרו באותו תהליך והגיעו לאותה הנקודה. עם הזמן חומרים שונים חדרו אל אותם היהלומים הרגילים ו"זיהמו" אחוז מסוים מהיהלומים שקיבלו את הצבע שלהם (המרכאות מפני שתהליך הזיהום הזה גרם להם להיות יקרים ונדירים יותר). כלומר, מדובר בעצם באותו החומר, כאשר היהלומים הצבעוניים עברו תהליך כימי מסוים, חשיפה רדיואקטיבית או לחץ אדיר גדול מהרגיל שצבעו אותם בצבעים שונים. 

האם יהלום צבעוני נחשב נדיר יותר?

יהלומים צבעוניים בהחלט נחשבים לנדירים הרבה יותר ועל כן הם גם יקרים יותר, הן בפני עצמם והן בשיבוץ בתכשיטי יהלומים. היחס המדויק בין יהלומים רגילים לצבעוניים בעולם אינו ידוע, אך הוא בהחלט נמוך. כמובן שגם בקבוצת היהלומים הצבעוניים יש דרגות שונות של נדירות וצבעים שכיחים יחסית וצבעים נדירים יותר. יהלום בגוונים וצבעים אדומים נחשב לנדיר וליקר ביותר.

צבעים נפוצים

כאמור, היהלומים הצבעוניים הם נדירים, אך יש כאלו שהם נדירים יותר מאחרים. היהלומים הצהובים (או בעלי גוון צהבהב) הם היהלומים הצבעוניים השכיחים ביותר. אחריהם ניתן למצוא את היהלומים הכחולים והוורודים, והיהלומים הצבעוניים הנדירים ביותר הם היהלומים האדומים. כמו כן חשוב לדעת שיש עוד צבעים וגוונים נוספים של יהלומים צבעוניים: ירוק, כתום, חום, אפור, סגול, שחור פנסי ולבן פנסי.
אופן היווצרות הצבעים ביהלומים
מה שקובע את הצבע הסופי של היהלום הוא התהליך הכימי שהוא עובר במעמקי האדמה. הצבע מושפע הן מהמינרלים או החומרים השונים שנכנסים אליו והן מאופי התהליכים שהוא עובר.
  • גוון כחול - הכחול נוצר בשל חדירתו של בורון. תרכובת כימית המכילה מספר שווה של אטומי בור וחנקן. חומר שהוא נדיר מאד בטבע וניתן למצוא אותו בעיקר במחצבי סלעים עשירים בכרום בטיבט.
  • גוון צהוב - נוצר בשל חדירתו של חנקן. יסוד שכיח אומנם שהוא כ-78 אחוזים מסך האטמוספירה של כדור הארץ, אך נדיר מאד שהוא מוצא את דרכו אל תוך ליבת יהלומים והוא זה שמעניק את הגוון הצהוב. עם זאת בשל שכיחותו היחסית, היהלומים הצהובים הם הנפוצים ביותר.
  • גוון ורוד - נוצר ע"פ מידת הלחץ בעת היווצרותו של היהלום. הלחץ הממוצע שבו נוצר יהלום הוא 60,000 אטמוספירה. כאשר הלחץ גבוה מכך, נוצר הגוון והצבע הוורוד של יהלומים צבעוניים.
  • גוון ירוק - נוצר בשל קרינה רדיואקטיבית באדמה: במקומות שונים מתחת לאדמה נוצרת קרינה רדיואקטיבית טבעית. בחלק מהמקרים הללו, ייווצרו יהלומים בגוונים שונים של ירוק.
 

דירוג ותמחור יהלום צבעוני

בניגוד ליהלומים הרגילים שמחירם קבוע במחירון מוגדר ומוכר בעולם כולו, תמחורם של יהלומים צבעוניים הוא מורכב יותר ונעשה על פי תנודות בשוק ומידת הנדירות של הגוונים השונים בכל רגע נתון. עם זאת, קיים דירוג ספציפי גם ליהלומים צבעונים בעזרתו ניתן לדרג את איכותם ונדירותם ולקבוע את המחיר של כל יהלום. הבדיקה נעשית במכון גמולוגי מיוחד (המספק תעודה גמולוגית רשמית לכל יהלום בהתאם לביצוע הערכת יהלומים) על ידי יהלומנים מומחים, והיא מתבצעת באמצעות אור טבעי בלבד, ללא כל שימוש באור מלאכותי. 
עוצמות הצבעים ביהלומים הצהובים נחלקות לארבע רמות
כשמדובר ביהלומים הצהובים והנפוצים ביותר, הם מחולקים לארבע רמות כלליות בסדר עולה המציינות את איכות וטיב היהלום ושמותיהן הן:
  1. Fancy.
  2. Fancy Light.
  3. Fancy Intense.
  4. Fancy Vivid.
 
בצבעים ורוד, כחול וירוק יש 3 דרגות רוויון נוספות, שבאות לפני הדרגה החלשה ביותר ביהלומים הצהובים.
  1. Faint.
  2. Very Light.
  3. Light.

דירוג עוצמת הצבעים המיוחדים

  • Fancy Light: הדרגה הנמוכה ביותר של יהלום צבעוני. זהו למעשה יהלום עם גוון עדין ומרומז ביותר של צבע מיוחד.
  • Fancy Color: הביטוי של הצבע הוא מובהק וברור לעין, אך הפיזור לא שווה ואחיד בחלקים השונים של היהלום.
  • Fancy Intense: גוון עז ובולט המפוזר באופן שווה פחות או יותר בכל חלקי היהלום.
  • Fancy Vivid: יהלום בעל עוצמת הצבע הגבוהה ביותר. הפיזור אחיד ועוצמתי ואלו הם יהלומים שנראים פחות או יותר בצבע אחיד, ממש כאילו נוצרו כך באופן מלאכותי.

ליטוש יהלומים צבעוניים

הצורה המוכרת של היהלומים הרגילים שכולנו מכירים נקראת ליטוש עגול והיא לא שיטה שמתאימה לליטוש יהלומים צבעוניים. הסיבה לכך היא שהליטוש העגול לא מיטיב עם הצבע ומטרת הליטוש של יהלומים צבעוניים היא למעשה למקסם את הצבע שלהם. לכן מלאכת הליטוש של יהלומים מהסוג הזה היא מורכבת ועדינה הרבה יותר, ומתבצעת על ידי מומחים לדבר בלבד, כאשר ההעדפה היא כמובן לשמר ולהדגיש את הצבע עד כמה שיותר על פני הצורה של היהלום. מתוך כך צורות נפוצות לליטוש של יהלומים צבעוניים הן של לב, טיפה, אמרלד, מרקיזה ועוד. כלל אצבע בליטוש יהלומים צבעוניים אומר שככל שהדרך בה קרן האור שעוברת דרך היהלום היא ארוכה יותר, כך הצבע שלו יהיה רווי ועוצמתי יותר.
מחיר
מדובר ביהלומים נדירים ביותר שמספרם מועט, ולכן יש סוחרים ספורים בלבד בכל העולם שעוסקים בנישה של יהלומים צבעוניים. בניגוד למחירון היהלומים הרגיל שהתגבש כבר בשנות ה-90 ועל פיו נוהגים עד היום, עדיין אין מחירון ברור וחד משמעי ליהלומים צבעוניים והמחיר משתנה בהתאם לתנודות בשוק ולהיצע והביקוש הקיימים בכל רגע נתון. חשוב לדעת כי בעשרות השנים האחרונות עלה הביקוש ליהלומים צבעוניים בעשרות מונים, והם נחשבים לפריטים נחשקים ביותר ועל כן מקובל להתייחס אליהם כאל השקעה כלכלית בטוחה. כמו כן, בניגוד למסחר ביהלומים הרגילים הנעשה באפיקים מוכרים ומקובלים, המסחר ביהלומים צבעוניים הוא נישתי ביותר ולא תמיד מתועד, וזוהי גם הסיבה לכך שטרם התגבש מחירון ברור ליהלומים הללו.

סיכום

הם אולי נשמעים כמו מיתוס או אגדה, אבל היהלומים הצבעוניים הנדירים הם אמיתיים לגמרי. הם נוצרים בתנאים מיוחדים לצד היהלומים הרגילים ודרגתם נקבעת לפי מידת הבהירות והעוצמה של הצבע, כאשר המחיר כמובן נקבע בהתאם. בהחלט קשה למצוא את היהלומים המיוחדים הללו כאן בארץ, אך מי שמוצא – יוכל להנות מהשקעה משתלמת או מתכשיט יקר ערך במיוחד.


נובמבר 25, 2021